مغز، عضوی پیچیده است. به هرحال، مسئول همه تواناییها و همه پیچیدگیهای ماست. دانشمندان، سالهای متمادی این عضو را مورد مطالعه قرار دادهاند و (مخصوصاً در سالهای اخیر) چیزهای زیادی درباره نحوه كار آن فهمیدهاند. غیرممكن است كه این پیشرفتها را بتوان در چند جمله ساده خلاصه كرد، از این رو، این كتاب مطالب زیادی دارد. من سعی كردهام این مطالب را بهصورتی منطقی سازماندهی كنم و آنچه را نیاز به دانستن آن دارید، به ترتیبی كه نیاز دارید، ارائه كنم (به هر حال شما پیش از فهمیدن برخی مطالب، نیاز دارید اول چیزهای دیگری را یاد گرفته باشید). در ضمن سعی كردهام تا حد ممكن، واضح بنویسیم و مثالها را تا جائیكه میتوانم ساده و روشن انتخاب كنم. با این حال نباید انتظار داشته باشید فقط با یك مطالعه سرسری، بر مطالب این كتاب مسلط شوید. 
یادگیری درباره فیزیولوژی رفتار، چیزی بیش از حفظ دادهها است. لبته دادههایی وجود دارند كه باید به خاطر سپرده شوند، مثل اسامی قسمتهای مختلف دستگاه عصبی، اسامی مواد شیمایی و داروها، اصطلاحات علمی مربوط به پدیدههای ویژه و روشهای مورد استفاده برای بررسی آنها، و از این قبیل. اما در هیچ زمینهای، كندوكاو اطلاعات كامل نشده است، ما فقط كسر اندكی از آنچه را كه باید بدانیم، میدانیم. و تقریباً با اطمینان میتوان گفت بسیاری از دادههایی كه ما در حال حاضر میپذیریم، روزی نادرست بودن آنها اثبات خواهد شد. اگر تمام کاری که میكنید، یاد گرفتن دادهها باشد، زمانیكه این دادهها مورد تجدید نظر قرار میگیرند، چه خواهید كرد؟ 
چاره این كهنه شدن، دانستن فرآیندی است كه این دادهها از طریق آنها بهدست آمدهاند. در علم، دادهها نتیجهگیریهایی هستند كه دانشمندان درباره مشاهدات خود به آنها دست مییابند. اگر شما فقط نتایج را بیاموزید، كهنه شدن دانشتان، تقریباً حتمی است. باید به خاطر داشته باشید كه كدام نتایج رد شدهاند و نتایج جدید كداماند، و این شیوه یادگیری طوطیوار، دشوار است. اما اگر راهبردهای پژوهشی را كه دانشمندان مورد استفاده قرار میدهند، مشاهداتی كه انجام میدهند و منطقی را كه به نتیجهگیریها منجر میشوند، بیاموزید، به دركی میرسید كه هنگام ظاهر شدن مشاهدات جدید (و دادههای جدید) به راحتی قابل تجدیدنظر است. اگر آنچه را كه در پس نتیجهگیریها قرار دارد، بفهمید، در نتیجه خواهید توانست اطلاعات جدید را به آنچه كه در حال حاضر میدانید، ضمیمه كنید و خودتان، این نتایج را مورد بازبینی قرار دهید. 
با در نظر گرفتن این واقعیتها درباره یادگیری، دانش، و روش علمی، این كتاب فقط مجموعهای از دادهها را ارائه نمیكند، بلكه توضیحی از روالها، آزمایشها و استدلالهای منطقی را نیز كه دانشمندان در تلاش برای فهم فیزیولوژی رفتار بهكار بردهاند، عرضه میكند. اگر از روی مصلحتاندیشی، بر نتیجهگیریها توجه كنید و فرآیندی را كه به آنها منجر شده، نادیده بگیرید، این ریسك را مرتكب میشوید كه دانشی كه كسب میكنید، بهسرعت كهنه خواهد شد. از طرف دیگر، اگر سعی كنید آزمایشها را بفهمید و ببینید كه نتیجهگیریها چگونه از نتایج بهدست میآیند، دانشی كسب خواهید كرد كه پویا است و تحول پیدا میكند.